22

Har du rygsmerter?

Du kan få hjælp både hvis det drejer sig om kroniske rygsmerter, hvis det er akutte smerter eller hvis du ønsker at vedligeholde en sund ryg og forebygge rygsmerter.

En videnskabelig undersøgelse med ca. 600 deltagere i Storbritannien, viste at mennesker med kroniske rygsmerter fik reduceret antallet af månedlige dage med smerter fra 21 til 3 efter 24 lektioner i Alexanderteknik. Et år efter undersøgelsens afslutning havde deltagerne stadig kun 3 dage med smerter.

Grunden til dette gode resultat er, at du i Alexanderteknik lærer at bevæge dig, sidde, stå, gå, bøje dig osv. på en bevidst og hensigtsmæssig måde. Du lærer det så godt, at du selv kan vurdere og justere måden, du udfører bevægelserne og stillingerne på, og det er en færdighed som du kan bruge igennem hele livet.

Har du akutte rygsmerter?

Så er det vigtigt at undersøge måden du bevæger dig på og de stillinger du indtager. Det er meget typisk, at der hurtigt indtræder kompensationer f.eks. vil en person med lænderygsmerter ofte ubevidst stivne i bækkenet. Det vil blot fastholde problemet og er vigtigt at få ændret så hurtigt som muligt. Ved akutte rygsmerter vil du også lære aflastende og afspændende stillinger, lære at bruge åndedrættet smertelindrende og få viden om sammenhængen mellem din indstilling f.eks. bekymringer og hvordan det påvirker kroppen og smerteniveauet.  

Hvis du ønsker at forebygge rygsmerter, er Alexanderteknik en genial metode. Du lærer at have den naturlige kropsholdning, som du er designet til fra naturens side. Du lærer at bevæge dig efter og bruge dit sunde og naturlige bevægemønster. Dette er med til at styrke hele kroppen.  Holdningsmusklerne (core musklerne) styrkes, når du har en god kropsholdning og bevægemusklerne ( åndedrætsmusklerne og musklerne i arme og ben) bliver frie til bevægelse.  Det at kunne bære kroppen med holdningsmusklerne virker styrkende i alle dine vågne timer. I modsætning til at kollapse og hænge på led og ledbånd som svækker kroppen.

I Alexanderteknik undervisningen vil hele din måde at bevæge dig på og din kropsholdning blive adresseret.