22

Åndedrættet / vejrtrækning

Åndedrættet / vejrtrækning

Gennem Alexanderteknikken kan vi lære at blive bevidste om åndedrættet og hvordan kropsholdning, spændinger og psyke har indflydelse på det det naturlige åndedræt. Vi lærer igennem Alexanderteknikken at ændre de uhensigtsmæssige reaktioner der måtte være. Vi lærer at frigøre åndedrættet, ved at slippe spændinger og få kroppen i balance ,der bliver mere plads, mere rum i kroppens strukturer. Dette giver igen en fornemmelse af velvære, frihed og balance.

At trække vejret er den mest livsvigtige funktion i vores krop, selvsagt: uden luft kan vi ikke overleve. Derfor styrer hjernen og kroppen helt automatisk at vi altid trækker vejret.

 

Åndedrættet / vejtrækningen er luften som bevæger sig ind i og ud af vores lunger

Det giver en bevægelse gennem kroppen, tydeligst i brystkasse og mave, men bevægelsen og ilten forplanter sig naturligt videre rundt til alle dele af vores krop. Åndedrættet giver på denne måde liv og velvære, hvis vi ikke hindrer dets naturlige bølgebevægelse igennem os. Denne subtile indre “massage”er afgørende for vores helbred og funktion.

Kroniske og akutte muskelspændinger samt stress tilstande vil forhindre denne frie bevægelse, og vi vil mærke det som et hæmmet åndedræt, ubehag og spændinger forskellige steder i kroppen.

Åndedrættet er når vi standser op og mærker det, således en indikator på vor psykiske og fysiske tilstand i hvert øjeblik af vores liv. Det fortæller om vi er i balance eller ubalance, og hvor vi eventuelt vanemæssigt lukker af eller spænder op. f.eks. i stressende situationer.