23
Lær at opdage fysiske og psykiske skadelige vaner

Alexander teknik kan lære dig at opdage fysiske og psykiske skadelige vaner. Dine fysiske vaner kan f.eks. være at du står med overstrakte knæ eller hænger i kroppen og falder sammen i stedet for at udnytte de holdningsreflekser vores krop har indbygget til at holde kroppen i balance. Dine psykiske vaner kan f.eks. være at du bekymrer dig unødigt og tænker i trusler i stedet for i udfordringer. Med Alexander teknikken kan du lære at opdage dine mønstre, få en metode til at ændre dine vanemæssige reaktioner og opnå bevidst kontrol med dit liv.

Uanset din alder eller formåen, kan teknikken hjælpe dig med at forstærke dine præstationer i en hvilken som helst aktivitet og lindre smerter og stress.
Det der gør Alexander teknikken så effektiv, er din egen aktive medvirken.

Du lærer teknikken ved en til en undervisning

Du lærer teknikken ved en til en undervisning hvor Alexander læreren, hjælper dig til at opdage dine vanemønstre ved med sine hænder at guide din krop ind i en mere fri og forbundet bevægelse, og hjælper dig med hvordan du kan bruge teknikken i din hverdag. Når du først bevidst har lært teknikken og praktiseret den, bliver den et redskab du kan anvende gennem hele din dag og hele dit liv, som en lytten til og et samarbejde med din krops respons uanset hvilken situation du er i.

Alexander teknikken er videnskabeligt veldokumenteret f.eks. har et forsøg vist at mennesker med kroniske rygsmerter fik reduceret antallet af månedlige dage med smerter fra 21dage til 3 dage, efter 24 lektioner i Alexander teknik. Efter et år havde de stadig kun smerter 3 dage om måneden (Se mere under “mere information“).